Murale łódzkie

Sztuka malowideł ściennych przywędrowała do Polski z kolorowej i barwnej Hiszpanii, a swoje początki czerpie z kultury Meksyku i Ameryki Południowej. Bardzo dobrym sposobem na poznanie Łodzi jest podróżowanie Szlakiem łódzkich murali. Nazwa murale pochodzi z języka hiszpańskiego i oznacza dekoracyjne malarstwo ścienne. Sztuka tworzenia tego typu obrazów rozpowszechniła się w Europie w latach 20. i 30. XX w.  Zadaniem murali jest zarówno inspiracja oglądającego oraz przekazanie treści reklamowej. Pierwsze barwne malowidła na ścianach budynków pojawiły się już na przełomie lat 50. i 60. XX w., nie były one jednak początkowo tak okazałe, jak powstające współcześnie.

Na dobre zagościły na łódzkich ścianach kamienic w latach 60. XX wieku. Najwięcej kolorowych reklam powstało w latach 70. i 80. Kształt oraz forma murali w ciągu lat ewoluowała. Oprócz przedsiębiorstw ogólnopolskich, takich jak Baltona, czy wspomniany Pewex, PKO, na ścianach reklamowały się zakłady przemysłu włókienniczego. W wielu miejscach do dziś zachowały się murale Lido, Eskimo, ZPB im. Armii Ludowej, czy zakładów Pierwsza.

Autorami prac byli przede wszystkim artyści Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi, obecnie Akademia Sztuk Pięknych. W okresie PRL-u powstało w Łodzi około 200 reklam ściennych tego typu. Najdłuższy mural miał 270 metrów i reklamował Zakłady Przemysłu Wełnianego „Wiosna Ludów”. W ostatnim czasie dzięki wielu ciekawym inicjatywą, przybyło w mieście wiele kolorowych, nowoczesnych malowideł na łódzkich kamienicach, budynkach możemy zobaczyć nowe prace, dzięki fundacji Urban Forms.

 

Polish Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Czech English French German Hebrew Italian Japanese Korean Norwegian Portuguese Russian Spanish Swedish Ukrainian